SIGRID & ISAAC. Häromdagen stack min farmor åt mig Sigrid & Isaac. Boken om Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald – konstnärsparet som under tidigt 1900-tal studerade under Henri Matisse i Paris och som kommit att betyda så mycket för den svenska moderna konsten.


Nu har jag legat hela förmiddagen i sängen och njutit. Inte bara av en kärlekshistoria utan även av en tid som skiljer sig så oerhört från i dag, där synen på livet gav möjligheter i allt det omöjliga. Under drygt tio år levde Sigrid och Isaac åtskiljda och boken består delvis av utdrag från de brev de nästintill dagligen skrev till varandra, bl a detta, som Sigrids väninna Elsa skämtsamt diktar samman åt Sigrid:


"Jag frågade Elsa vad jag skulle skriva om. Hon sa: jag skall diktera åt dig. Det lät så här: Vi äter frukost, jag älskar dig, vi går till stranden, jag älskar dig. Nu ska vi köpa glasögon, jag älskar dig …"


Det är något med Sigrid och Isaacs liv tillsammans och deras livssyn som slår an på sagans overklighet. Från färgerna och bildspråket i deras målningar till åren i Paris under den tid i början av 1900-talet, då alla konstnärer, författare och musiker tycktes leva solskensdagar under samma himmel. För det första finns det något så oerhört romantiskt över det tidiga 1900-talet som jag först upplevde när jag läste Ernest Hemingway's En fest för livet eller Sylvia Beachs' självbiografiska berättelse om när hon startade bokhandeln Shakespeare & Company 1919. Det är en tid och en plats som jag skulle vilja se för egna ögon, men som förmodligen skulle avslöjas vara mindre tilltalande. Sigrid och Isaac fick utstå mycket däribland fattigdom, åtskiljhet och otrohet. Inte minst den antisemitism som Isaac Grünewald blev offer för och tvingades fly undan. Eller Sigrids kamp att vara kvinna i en mansdominerad värld.


Men är man nu som jag en allt för stolt icke-firare av alla hjärtans dag, men ändå vill känna lite kärlek … om än bara i smyg .. läs berättelsen om Sigrid & Isaac.


Sigrid & Isaac är skriven av Anders Wahlgren och utgiven av Prisma 2007. Wahlgren fick tillgång till fotomaterial aldrig tidigare visade och alla de brev som utgjorde S&I's korrespondens under åren isär. Boken grundar sig på den film av samma namn som författare gjorde 2005.


Dela
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar