T Y P O G R A F I. Det verkar som att det är en ny trend på intågande vad gäller omslagsdesign, eller upplivandet av en gammal om man hellre vill se det så. Bokstäverna får allt större utrymme på omslagen, och i vissa fall är de helt dominerande. Snyggt tycker jag, vad tycker du?

Omslag i ordning från vänster:
Ansvaret ansvaret ansvaret ansvaret av Joar Tiberg, Albert Bonniers Förlag, maj 2010
Den osynlige mannen av Claes Gustavsson, Darwin Books, maj 2010
Svårläst av Åsa Ericsdotter, Albert Bonniers Förlag, februari 2010
A. av Birgit Hällkvist, Albert Bonniers Förlag, maj 2010

__Frida

_____________________________________________________________________________________

3 kommentarer:

  1. Svårläst är sjukt snygg.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den osynlige mannen - kul och kreativ lösning, och ändå fullt läslig. Som grafisk formgivare själv gillar jag förstås typografi - och det är kul om den kan få en liten renässans. Annars misstänker jag att det är som vanligt, en "motsats"-trend för att sticka ut mot andra bildomslag. Det gungar fram och tillbaka det där tror jag, det som är inne eller inte.

    SvaraRadera
  3. Jag är förtjust i alla fyra, med en viss reservation för "Ansvaret..." - den är fin, men jag tycker inte att den håller riktigt samma klass som de andra. Jag håller med dig Nilla, jag tror också att det svänger och att tanken är att fungera som motpunkt till "allt annat". Och visst fungerar det! :)

    _f

    SvaraRadera