N O R M A L S P E CI E L L. Hetero i Hägersten är ett underbart lite seriealbum som säkerligen singlar ned i hjärtat på alla som någonsin levt i ett parförhållande. Det kan kännas lite obehagligt när igenkänning är så total. Som om att man blivit ertappad mitt i sambospelet då man försöker manipulera sin bättre hälft till att ta disken och tror att denne inte inser det. Samtidigt är Hetero i Hägersten en otroligt rolig kommentar till just Stockholms alla "normalspeciella" par som vällt över ut i förorter som Gubbängen, Bandhagen och Hägersten i försök att etablera sig som vuxna.

Serien skildrar små meningslösa vardagsbetraktelser men vars helhet säger så mycket mer. Jag föreställer mig fördomsfullt nog att de gläntar på dörren till många yngre par och deras behov av att vara "normala" men ändå "speciella".

Normalspeciella par arbetar ofta som journalister eller kulturarbetare och bosätter sig strax utanför söder för att det är inte lika vanligt som att bo mitt i smeten. Normalspeciella par åker på semester till Ukraina för att det mer ovanligt än Thailand, Gran Canaria och Egypten. Normalaspeciella par undviker för allt i världen att äta tacos på fredagar och i stället gör de egen sushi eller quinoasallad med surdegsbröd.

Ett av mina favoritkapitel är då paret flyttar för tredje gången och han frågar henne om de möjligtvis kan ställa hennes deckare någon annanstans än i bokhyllan eftersom de förstör hans intellektuella image. Hon går självklart med på detta.

Dessa underfundiga små betraktelser slår huvudet på spiken. Samtidigt så säger de inte mycket mer än just detta. Jag upplever inte heller att Sofia Olsson på något sätt ser ned på det normalspeciella, viljan att vara någon i mängden men ändå urskilja sig. Jag kan tänka mig att hon kan skildra det så bra eftersom hon förmodligen känner igen sig själv.

Hetero i Hägersten av Sofia Olsson utkom på Galago Ordfront förlag i april 2010.
_Ellen
Dela
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar