N Y T T. Var på finaste S&A:s bröllop härom helgen och hamnade mellan två mer eller mindre trevliga herrar på middagen. Litteratur kom oundvikligen på tapeten och det kunde snart konstateras att den ena nästan uteslutande läste deckare medan den andre var mer förtjust i amerikanska män som Kerouac, Hemingway och Steinbeck. Jag är måttligt förtjust i deckare (hade en period i tonåren, dock kortvarig) och insåg att min kunskaper om nämnda herrars verk var sorgligt eftersatt. Jag har läst en del av Hemingways noveller och har ett svagt minne av att ha läst Vredens druvor, men annars - ingenting. Eftersom lästips alltid mottages med tacksamhet klickade jag nyss hem ovanstående titlar från en av landets nätbokhandlar. Jag vet att Golding är engelsman, Flugornas herre följde med av bara farten - snyggt omslag och ytterligare en klassiker jag ännu inte läst. (Ignorera den extremt dåliga bildkvaliteten är ni snälla...) Vad säger ni om de amerikanska herrarna, är de läsvärda?

__Frida
Dela

_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar