pic: Mattias Nilsson/NoK

N Ä R Ä N G L A R D Ö R. Jag har alltid varit fascinerad av böcker som handlar om religion och om Gud. Dröm om min förtjusning när jag på NoK:s Pocktail hittade När änglar dör av Andreas Roman, en bok skriven ur Satans perspektiv … Lyckan var fullkomlig.

Som Satan, Djävulen, har jag många namn. Men det finns ett som jag föredrar och det är Isamael.
Han som ni känner som Gud, Herren, han har precis som jag ett namn som han föredrar. Det är Iavhé, och en gång i tiden så var vi Gud.

… Iavhé är stark och handlingskraftig, men ibland lite enfaldig. Han har svårt att ändra sig och erkänna fel, och han gillar sina egna förslag bäst. Jag, å andra sidan, anser mig vara lugn och avslappnad. Jag tar pulsen på tiden och anpassar mig. Iavhé kallar mig likgiltig och respektlös ibland, men det får stå för honom. Jag anser bara att vi har olika sätt att se på saker och ting.

Andreas Roman målar upp skapelseberättelsen, historien om Moses, Jesus och mer därtill från en synnerligen intressant horisont. Allt jag har läst har varit ur ett mer eller mindre jordiskt perspektiv där Gud, i bästa fall, är någonting påtagligt. Här är rollerna omvända. Gud och Satan är huvudpersonerna och människan lite mer abstrakt. Änglarna står under deras kontroll och Jord, som de kallar vår planet, är tänkt som deras största skapelse någonsin. De står inte för gott och ont i en evig kamp, utan är rätt och slätt bara två sidor av samma mynt där båda är beroende av den andres existens. Inget ljus utan mörker, som det brukar heta. Resultatet är spännande och tankeväckande, och öppnar upp för en hel del nya infallsvinklar. Ett litet minus i kanten är längden, futtiga 210 pocketsidor tar slut alldeles för snabbt. Även om jag inte kan önska så mycket mer av innehållet hade jag velat förlänga läsupplevelsen liiiiite till…

När änglar dör gavs först ut i romanform 2001, och pocketupplagan från 2007 är en revidering av originalet.

__Frida
Dela

_____________________________________________________________________________________

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilken mysig blogg du har, gumman! Kul att följa=) Jag kanske ska ta en bild på min bokhylla och skicka till dig..=)
    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Jag väntar otålmodigt! :)

    __f

    SvaraRadera