B R I S T ( A N D E ). Jag har en uppgift liggandes som går ut på att ta fram en lista på klassiker som borde finnas i tryck, men som inte gör det. Efter lite funderande kunde jag nästan bara komma på Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman - men logiken säger mig att listan måste kunna göras mycket, mycket längre. Så kära läsare, vad tycker ni? Vilka klassiker, oavsett tidsålder, saknar ni i era hyllor?


__Frida
Dela
_____________________________________________________________________________________

7 kommentarer:

  1. Jag saknar en svensk översättning av Tolstoys "Krig och fred". /Therese

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, men kom inte Bonniers med en nyöversättning 2006?

    __f

    SvaraRadera
  3. Jag saknar "Resa till nattens ände" av Louis-Ferdinand Cèline och "Amerikansk pastoral" av Philip Roth. Den senare kan man visserligen läsa på engelska och är kanske ingen egentlig klassiker, men ändå.

    SvaraRadera
  4. "Amerikansk pastoral" släpps av Bonnier Pocket nu under 2010, men "Resa till nattens ände" var ett bra tips (kom på PanPocket -03 men verkar vara slut överallt). Tack :)

    SvaraRadera
  5. Så AP kommer på svenska i höst! Nice

    SvaraRadera
  6. Jag forskade vidare lite på AP och är nu aningen osäker... Enligt KB ska den komma i år, men på BP:s hemsida hittar jag ingenting. Jag kanske lovade i förtid?

    __f

    SvaraRadera
  7. Det kan hända, men jag hittar den inte till försäljning någonstans. Kanske någon som vill sälja sitt ex? /Therese

    SvaraRadera