N O B E L P R I S E T i litteratur gavs i år till den peruanske författaren Mario Vargas Llosa med motiveringen ”för hans kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd, revolt och nederlag”.

Jag fick en av hans böcker, Don Rigobertos anteckningsböcker, för flera år sedan men jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig läst längre än de inledande kapitlen. I och med det här kommer jag ge boken ännu en chans, samtidigt som det känns lite trist att läsa en författare enbart för att denne har fått Nobelpriset i litteratur. Å andra sidan tycker jag också att det ingår, dels i allmänbildningen och dels i min allmänna branschkoll att faktiskt göra det. Vad tycker ni om utnämningen, tycker ni att rätt författare vann (så att säga)?

__Frida
Dela

_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar