V A R T Ä R V I P Å V Ä G ?
Julklappsstressen har satt in. I min familj ger vi bara en julklapp, vi lottar ett par veckor innan och sedan får vi allas önskelistor för att givaren ska kunna förbli anonym till julafton. Men jag har inte sluppit undan helt ändå. Släkten måste fortfarande ha julklappar och de är många. För att få inspiration tittade jag igenom de tippade klapparna för årets jul och har lyckats få prova på Bokförlaget Max Ströms julsatsning, nämligen På spåret-spelet. Spelet i form av en bok, innehåller 2 500 frågor för "hemmakupén" och i bokens ena hörna finns en liten modul som du använder för att ställa in spelsätt och svara på frågorna genom de fyra alternativen.


Idén är kul – ett spel i bokform som både går att spela ensam, två och två eller i lag. Något diskret har jag introducerat spelet för två sällskap, båda i min egen ålder, men dessvärre har intresset varit svalt. Jag har även försökt spela det själv, men det blir ett väldigt bläddrande mellan de 2 500 frågorna. Vid rätt svar plingar den lilla modulen uppmuntrande, men i brist på någon direkt utmaning tröttnar jag fort.

Tv-programmet På spåret har tidigare aldrig varit någon given fredagsfavorit och jag har tänkt att det riktar sig till något äldre åldersgrupper. Men sedan Fredrik Lindström och Kristian Luuk började leda programmet har jag sett det ett par gånger. Därför blev jag nyfiken på spelet, men nu i efterhand börjar jag tro att roas mer av programledarnas jargong än själva tävlingen.

Spelet finns redan som vanligt sällskapsspel och det är nog inte så dumt ändå. "Bokspelet" blir lite statiskt och opersonligt. Som bok hade det tjänat på att vara roligare att titta i, vilket känns väldigt olikt Max Ström som annars brukar producera så vackra böcker med själ både in- och utvändig. Men framförallt måste man ha lite mer tävlingsiver än den mängd jag lyckas ladda upp när jag sitter ensam och svarar på fråga efter fråga. Till min stora lycka kan nog spelet få en mer road ägare och så kan jag bocka av en julklapp till släkten. Bättre än att det står och dammar när det finns en riktig På spåret-entusiast som säkert vill pröva sina kunskaper.

_Ellen
Dela
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar