N A G E L.
Jag har tragglat mig igenom Liv Strömquists seriebok Prins Charles känsla. Förstå mig rätt, den var inte seg, l å n g t ifrån, men jag tenderar att snubbla igenom de handskrivna meningar som ibland är lite för handskrivna för att läsa i vanlig takt. Bortsett från den detaljen var det en ny upplevelse – tankeväckande och otroligt rolig. Jag kommer på mig själv att hänvisa till boken rätt ofta, bara för att få diskutera teorierna som presenteras. Med ett gäng forskare i ryggen spekulerar Strömquist över kärleken som ett samhällsfenomen. Finns kärlek egentligen eller är det endast ett spel om den sexuella äganderätten? Är gränsen för otrohet en konstruktion av just vår tid och hur kommer det sig annars att det för hundra år sedan ansågs accepterat för en man att ha en fru o c h en sexpartner vid sidan av? Hela boken känns som en vass synål som kapitel efter kapitel sticker hål på våra allra mest ingrodda normer. Det blir en nagel i ögat, särskilt när Strömquist ger sig på de allra känsligaste, heliga delarna av parförhållanden. Hur det i ett heteronormativt förhållande finns socialt konstruerade ritualer, likt de religiösa, som att hålla handen, prata gullegullspråk, pussas vid hej! och hej då! eller bara något sådant som att en lite längre man ofta står bakom en lite kortare kvinna för att hålla om henne under konserter. "I botten finns förmodligen en biologisk DRIFT att stå såhär!", svarar en av karaktärerna på Livs påstående.
Och det är väl just det – man vill så gärna att allt det där man är och gör i ett förhållande ska vara genuint.. Liv Strömquist är inte dömande utan lyckas alltid se det roliga i hur vi så sällan ifrågasätter våra utstakade roller. Men samtidigt kan man inte hjälpa att känna sig träffad och även känna en oförmåga att kunna förändra Prins Charles känsla ger så ett rätt upprivande om än underhållande perspektiv på vår tid, och jag antar att det inte behöver vara dåligt att vara en konstruktion av sin tid. Ändå kan jag önska att Liv Strömquist lämnade mig mer inspirerad än uppgiven.

_Ellen
Dela
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar