R E A D C Y C L I N G.
Jag skäms över att säga att det är urlänge sedan jag satte fötterna innanför ett bibliotek. Den främsta anledningen är att biblioteket där jag bor har de knasigaste öppetiderna, annars skulle jag gärna sitta där och jobba och låna hem några goingar. Det var faktiskt så länge sedan jag var på biblioteket att jag helt har missat detta nya miljöinslag – nämligen readcycling. På flera bibliotek i Stockholm kan man i dag lämna sina böcker i en tunna för att ta andra böcker med sig hem. Ett otroligt smart sätt att inte slösa på naturens resurser. Jag tror vi bokvänner gärna förtränger att bokproduktionen trots allt drar mycket energi. Vi staplar gärna i all evinnerlighet för att kunna stila med våra välfyllda hyllor och räta bokhögar. Visst kan man spara sina favoriter, men vissa böcker så som pocketar skulle mycket väl kunna få ett längre liv. Nedan följer en lista på alla bibliotek i Stockholmsområdet som har tunnor för readcycling.

Akalla bibliotek, Alviks bibliotek, Bagarmossens bibliotek, Björkhagens bibliotek, Blackebergs bibliotek, Brommaplans bibliotek, Enskede bibliotek, Farsta bibliotek, Gamla stans bibliotek, Gubbängens bibliotek, Hagsätra bibliotek, Hjorthagens bibliotek, Hornstulls bibliotek, Husby bibliotek, Hässelby villastads bibliotek, Högdalens bibliotek, Internationella biblioteket (Odengatan 59), Kista bibliotek, Kungsholmens bibliotek, Luma bibliotek, Medborgarplatsens bibliotek, Rinkeby bibliotek, Serafens bibliotek, Skarpnäcks bibliotek, Sköndals bibliotek, Stadsbiblioteket, Sture bibliotek, Tensta bibliotek, Vällingby bibliotek, Årsta bibliotek, Älvsjö bibliotek, Örby bibliotek, Östermalms bibliotek.

_Ellen
Dela
_____________________________________________________________________________________

1 kommentar:

  1. Vi har readcycling i vår tvättstuga! I ena rummet där torkskåp å mangel står, finns en bänk där grannarna lägger böcker som det har läst. Så kan man hitta sig en gobit att ta med hem eller stå å läsa medan tvätten torkar. Och likaså kan man lägga dit böcker man tycker andra ska läsa:)
    Finns även tidningar av olika slag. Himla trevligt!
    Mitt senaste kap: Målaren på Moulin Rouge av Pierre LaMure.

    SvaraRadera