F I C K V Ä N L I G T . Ordet 'pocketbok' har fått en lite ny betydelse i och med lanserandet av excess, ett i Sverige nytt bokformat. Med ynka 8x12 cm får boken plats både i fickor så väl som i väskor i format mindre. Läsvänligheten ska hålla samma standard som en vanlig pocket eftersom man läser på höjden. Jag har inte provat men tycker spontant att det känns som en smart idé och undrar i mitt stilla sinne varför det tagit så lång tid innan någon kom på tanken att helt enkelt vända på den traditionella boken.

Filmen ovan kommer från Pocketförlaget, som även är förlaget bakom satsningen. Jag kan tycka att videon är aningen mycket vinklad åt tjejer, men jag antar att det är logiskt eftersom vi står för den största delen av läsandet och därmed också bokköpandet. Å andra sidan skulle det här kunna vara ett sätt att locka fler killar att läsa, eftersom den ickedigitala litteraturen blir än mer tillgänglig och än mer portabel än tidigare. Vad tror ni, kommer excess att göra succé på marknaden?

__Frida

Dela
_____________________________________________________________________________________

1 kommentar:

  1. Personligen tror jag inte att det kommer gå hem och jag tror att en stor dealbreaker är priset. Och så borde de komma upp med lite fräschare titlar!
    Kikade på den där filmen på jobbet och tycker också att det är JÄTTEKONSTIGT att det är så tjejorienterat.

    Nu är jag värsta neggot, trots att jag som bokhandelsanställd och bokälskare borde vara lycklig att någon åtminstone försöker med något nytt med den fysiska boken. Jag tror att excess kommer att snubbla på målsnöret, kanske inte för formatets skull utan de andra aspekterna.
    (på mitt jobb har vi sålt ett (1) ex på 8 dagar. inte jättebra statistik för en nyhet. och då ser jag till att vara positiv där).

    SvaraRadera