Aldrig hade jag anat att en kvarglömd intervjubok om parrelationer skulle skänka mig så mycket insikt. Inte heller att jag efter ha läst Kärlek hur fan gör man? skulle bli så upp till öronen i en piratlik skårrande estradpoet som Bob Hansson. Som ovan poesiläsare har jag hållit mig långt ifrån poetry-slammikrofonens eko. Den form av självutlämnande och framförallt självhävdande blir gärna obehagligt och därmed inget för mig.


Men även om Kärlek hur fan gör man? är självutlämnande – ja rent av hjärteskärande då föredetta ärkebiskopen KG Hammar berättar om hur han efter 42 års äktenskap just mist sin fru – så är det aldrig en estradpoets rop på bekräftelse. Bob Hansson nöjer sig med att ställa frågorna från någonstans i bakgrunden och belyser det som finns bakom fasaderna av perfekta liv och förhållanden. Men han låter andra föra talan. Däribland Stefan Sundström, Emma Hamberg och Fråga Olle-Olle. Eller varför inte kärlekscoacherna Krishnananda och Amana.


Bokens största styrka är igenkänning – att man kan relatera till gnabbet och strategierna man sedan tar till för att undvika det. Eller att problem i en relation blir just så stora som du gör dem. Nu hoppas jag bara att även min sambo läser Kärlek hur fan gör man! för att jag inte ska vara den enda i vår relation med lite perspektiv.


Kärlek hur fan gör man? Bob Hansson frågar de som vet är utgiven på Wahlström & Widstrand i april 2009. Läs mer av Bob Hanssons på hans egen blogg.


__Ellen


_____________________________________________________________________________________

4 kommentarer:

  1. Låter sjukt spännande! Skulle vilja läsa! Låna? ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh, den där ska min kille få i alla hjärtans dag-present. Trots att det just nu känns som om han redan vet hur fan man gör kan väl inte ännu mera insikt göra skada... Dessutom gillar han Bob. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Onyourleftside: Tyvärr har jag lånat mitt ex också, men jag lovar att det är en bok värd att ha i hyllan!

    Storasyster.:Vilken bra idé! Jag ska också ge bort Bob i alla hjärtans dag-present!

    __Ellen

    SvaraRadera
  4. Men låna vidare den för guds skull! Den blir nog lyckligare av att spridas vidare än att samla damm i min bokhylla. Så länge den får spendera ålderns höst i min vård så bryr jag mig inte om hur många som blivit kloka av den innan dess...

    SvaraRadera