Förra veckan gick ICA ut med att de skulle inleda årets bokrea redan den 24:e, alltså en dag innan övriga bokbranschen. Meddelandet mötte en storm av protester och idag rapporterar SvB att ICA har valt att delvis ta tillbaka sitt beslut. Upplägget liknar nu nätbokhandelns - vissa speciella kunder (40-50 000 st) kommer att bjudas in till en vip-kväll med start kl. 20 den 24:e. Då får de tillgång till reatitlarna som handlas och betalas på vanligt sätt, men kunderna får inte med sig böckerna hem utan får snällt komma tillbaka dagen efter och hämta dem.

ICA säger att det nu är precis som med internetbokhandlarna, men jag tycker att de missar en viktig poäng. Internetbokhandlarna kan man shoppa ifrån sittandes i den egna soffan. Jag ser inte riktigt lockelsen i att ta mig till ett ICA på kvällstid, välja ut och betala för en trave böcker och sedan tvingas gå tillbaka till samma affär dagen efter för att hämta dem... Nej, då går jag hellre till en vanlig bokhandel vid midnatt och får med mig mina böcker hem på en gång.

__Frida
Dela

_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar