Kommer ni ihåg cd-stället? rakryggat stående vid sidan av skivspelaren. Jag hade tre stycken – vågrätt uppradade på en hylla i ögonhöjd. Ett skyltfönster för själen, som visade vem jag var, vad jag lyssnade på och hur jag tyckte att andra borde uppfatta mig. I dag är mina cd-ställ knappast representativa. De stagnerade någon gång under 90-talet och har sedan dess staplats på varandra bakom dörren till mitt flickrum. Ett dolt monument från den fysiska musikens guldålder.


Vi klär oss i kulturen och vi inreder med den. Från kepsen, till t-shirten, till den lilla tygkassen med tryck (Hej jag handlar på Petsounds!) Eller från coffee table-boken, till böcker på tavellisten, till färgkoordinerade bokhyllor. Men vad kommer så ske med våra hem om den fysiska boken blir allt mer sällsynt? Om digitala böcker blir lika stort som mp3 och alla bär sitt virtuella bibliotek i bakfickan? Kommer vi återgå till de stilrena hemmen – tomma, holkiga, vitbeiga? Eller så avhjälps hålrummen av större finare böcker, specialupplagor och kvalitet? precis som vinylskivorna som i dag med framsidan utåt blickar över mitt vardagsrum.


_Ellen

Dela

_____________________________________________________________________________________


1 kommentar:

  1. På den fina antkvariatbloggen Litteretro spekuleras även där vad som kommer ske med de fysiska böckerna om de slutar eftertraktas ... Vad sägs om ett soffa byggd av gamla klassiker? Kommer den fysiska boken endast bli inredning?

    http://litteretro.se/2010/02/litterar-inredning

    _Ellen

    SvaraRadera