LYCKA. Den 29 oktober 2008 var en sorgens dag. Det var då min absoluta favoritförfattare William Wharton gick bort. Få av Whartons böcker har översatts till svenska, men av något skäl är han omåttligt populär i Polen så en mycket större del av hans verk från åren mellan 1978-2008 går att finna på polska. På svenska finns däremot endast Dad och Birdy, båda filmatiserade i amerikansk produktion (den andra med Nicolas Cage i huvudrollen).

Han blev ändå 83 år gammal, men en källa till fantastiska historier försvann och jag sörjde att aldrig få läsa något nytt av Wharton. Så för några år sedan fick jag nys om att det fanns en sällsynt memoar A houseboat on Seine från 1996. Jag sökte och sökte, men överallt var den slutsåld eller helt ur tryck. Och så häromveckan beställde min pappa ett oskatt exemplar från Amazon och igår fick jag den med mig hem. Jag har aldrig varit så rädd för att glömma något på tåget som under den resan.

Är det någon annan som har läst något av den ovan omåttligt hyllade författaren – eller som har ett extremt sällsynt tips att dela med sig av?

_Ellen
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar