Richard Papen är från en liten småstad i norra Kalifornien. Han liknar sin barndom vid en "engångsbakgrund" - plastig och ointressant men lätt att göra sig av med. För att bli läkare börjar han studera klassisk grekiska, men vantrivs med biologin. Trots sina föräldrars protester och motvilja mot studier börjar han vid Hampden College, New England. Han söker till klassisk grekiska även där, och blir efter ett tag accepterad av läraren Julian Morrow, som blir hans handledare och enda lärare. Richard blir en del av skolans innersta intellektuella krets - de som studerar för Julian. Det är Bunny, Henry, Francis och tvillingarna Camilla och Charles. De är alla rika, kultiverade och charmerande, allt Richard vill vara.

"Hans elever - om de nu bar några spår av hans undervisning - var onekligen imponerande, och även om de var olika delade de en viss kyla, en grym, slipad charm som inte var det minsta modern, utan snarare gav ifrån sig en främmande fläkt från antiken: de var enastående individer, vilka ögon, vilka händer, vilket utseende - sic oculos, sic ille manus, sic ora ferebat. Jag avundades dem och fann dem tilldragande."

Deras tillvaro kretsar kring latin, klassisk grekiska, konst och poesi, men även alkohol, droger och gamla hedniska riter i dionysisk anda. Richard blir en del av gruppen och dess komplicerade väv av kultur och ritualer, men får ändå inte tillgång till den innersta kärnan. Och där, precis där, ligger roten till min besvikelse. Berättelsen börjar så lovande, och fortsätter för all del på det spåret, men när jag har läst sista sidan kan jag ändå inte låta bli att känna mig en smula besviken... Författaren väljer att gå i krokar kring det som är det mest spännande, och avslöjar det bara genom dunkla återblickar och genom andras berättelser. Trots detta, i mitt tycke, glapp, så sitter jag klistrad så fort jag får chansen - i tunnelbanan på väg till jobbet, på lunchen, hemma i soffan och i sängen tills jag knappt kan hålla ögonen öppna. För jag vill veta. Veta vad som händer. Och det får jag förvisso, men inte i den utsträckning som jag hade önskat. Allt det som skulle kunna göra den här boken fantastisk finns där, men kommer inte längre än till periferin.

Den Hemliga historien av Donna Tartt är utgiven av Albert Bonniers Förlag i mars 2001. Den har länge varit slutsåld men finns så nu igen att köpa på pocket.

__Frida

_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar