DEJAVU.
Har du förgäves sprungit ut och in på antikvariat i jakt efter en bok som inte längre finns i tryck? Kanske har den nu återuppstått? Författarförbundet uppmanar nämligen författare att överta rättigheterna till de böcker som förlagen anser olönsamma och istället ge ut dem via SVFFs egen print-on-demand tjänst Dejavu. En tjänst för författare att kunna återutge de böcker som förlaget gett upp på eller helt enkelt inte har möjlighet att ge ut.Och likaså en tjänst för läsare att på nytt kunna köpa de böcker som de förgäves sökt efter.

Ett fyrtiotal författare har redan valt att använda Dejavu – en av dessa är Erik R. Lindström som Owlit har ställt några frågor till. Hans barnbok om räven Smirre kom ut på Opal Förlag 1993. Boken gavs ut i en upplaga och trots fina recensioner tog det 10 år innan den sålde slut. Förlaget hade rätten att trycka ytterligare en upplaga, men då de valde att avstå gick utgivningsrättigheterna tillbaka till Erik. I höstas fick Erik nys om Författarförbundets initiativ
och har valt att ge Smirre nytt liv.

Vad tycker du om Dejavu som Författarförbundets initiativ?

Jag tycker att det är ett bra initiativ för att ge böcker ett längre liv än vad de har idag. Fördelarna för mig som författare är nog mest rent ekonomiska: möjligheten att den arbetsinsats jag lagt ner på att skriva boken eventuellt kan ge några kronor till.

Det har inte klingat helt bra i förlagens öron och några har öppet uttryckt sin kritik gentemot tjänsten. Detta eftersom Författarförbundet finns till för att reglera avtal mellan författare och förlag, och ofta ligger i förhandling med förlagen. Nu när SVFF själva ger ut böcker blir de en konkurrent till förlagen. SVFF har avvisat detta och understryker att Dejavu är en "servicetjänst" och inte ett förlag.

Vad är den största skillnaden mellan Dejavu och ett vanligt förlag? och ser du dem som konkurrenter eller som ett komplement?
Eftersom de ger ut böcker som andra förlag anser olönsamma är de knappast konkurrenter. Snarare konkurrerar de väl med antikvariaten. De är ett gott komplement för den som letat länge efter ett fräscht exemplar av en utgången bok.


Oavsett om boken kommer finns ute för försäljning så står inte Dejavu
för marknadsföringen. Den tjänsten som ett förlag normalt bistår med i och med en utgivning läggs istället på författaren själv.

Blir det svårare att nå ut en med en bok om författaren måste marknadsföra den själv - eller kan du se fördelar med det?
Jag säljer redan idag mina böcker själv på julmarknader, via min hemsida www.viltfakta.se etc. och skulle tro att det även kommer att bli så som nyutgåvan av Smirre kommer att nå sina läsare. Jag ser inga fördelar med att marknadsföra egna böcker. De sociala spärrarna mot mot att tala väl om det man gjort själv sitter djupt. "Eget beröm luktar illa", sjöng man som barn om någon visade att han var glad över en prestation. Men jag har inte mycket till val.


Vill du läsa Erik R. Lindström bok om Räven Smirre går det fint att göra här eller vänta tills du kan köpa ett nytryckt exemplar!

Korrigering: Erik R. Lindström meddelar att han trots allt väljer att inte ge ut Smirre genom DejaVu då F-priset skulle bli allt för högt. Vi hoppas han finner ett mer passande sätt att få återutge Smirre igen!


_Ellen
Dela
_____________________________________________________________________________________

1 kommentar:

  1. Nämen den gamla boken! Vet du att det är Karin Södergren, din gamla granne, som illustrerat den? ;) Hälsningar Lisa

    SvaraRadera