PICK UP. Eva Dozzis andra roman efter debuten Jävla John – är en romantisk komedi med avstamp i förförelsemtoderna från Neil Strauss succébok The Game (Spelet). Numera finns det coachingföretag som tränar AFC:s ( average frustrated chumps) i att "sarga" dvs. ragga tjejer ute på krogen med hjälp av vissa tekniker. Går allt som det ska "scorar" man med en SHB (super hot babe) – och blir själv en "alfahanne".

Pelle är strax över trettio. Han har fast jobb och en förortvilla i stort behov av renovering. Han har alltid varit killen som är lite fel. Lite för gänglig, lite för fula glasögon och blir alldeles för lätt generad. Pelle har alltid längtat efter flickvän och familj – men hans nervösa läggning har ständigt stått i vägen för honom. Inte så långt ifrån Pelle bor Astrud i en trång tvårummare med dottern Maddi. Astrud har en bakgrund av destruktiva förhållanden och dejtar för tillfället den självgode Jakob, som med gott om pengar och ett självförtroende utan sprickor, öser flärd och lyx över Astrud och utmanar henne att delta i hans rollekar.

Med dessa två karaktärer börjar Pick Up. Den ena olycklig och den andra på randen till olycka, även om hon inte insett det ännu. Förutsägbarheten gör sig tydlig under bokens första kapitel. Inte för att förutsägbarhet alltid behöver vara något dåligt. I många fall är det kanske det vi söker efter när vi läser "romantiskt komedi" på omslaget av en bok eller film. En historia utan större överraskningar och med att ett lyckorusande avslut. Charmen med just förutsägbarhet är väl snarare själva vägen mot det förväntade slutet. Missförstånd, omvägar och återvändsgränder som ska få läsaren att tveka tills dess att slutet infrias.

Men i Pick up är förutsägbarheten inte till historiens fördel. Den har alla komponenterna som en romantisk komedi behöver men saknar totalt överraskningar och spänning. Missförstånden och konflikterna är alldeles för svaga och jag behöver aldrig undrar över hur Eva Dozzi kommer lösa situationen för sina karaktärer. Man känner sig näst intill "curlad" som läsare – som att man skyddas från allt obehagligt. Detta till trots så stänger jag bokens pärmar men kan inte riktigt lämna Astrud och Pelle. Karaktärerna balanserar även dem på en slags förutsägbarhet som gör att jag som läsare tycker att jag känner dem. Jag vet hur de resonerar och denna stereotypisering får mig ändå att sakna dem något efter de sista raderna.

Pick up av Eva Dozzi utkommer i dag den 16 mars 2010 på Alfabeta Bokförlag. Läs mer om boken på förlagets hemsida.


_Ellen.
Dela
_____________________________________________________________________________________

1 kommentar:

  1. Jag tycker att The Game genererat ett motbjudande maktbeteende hos en del män.. Många säger att det testat metoderna på skoj, men övertygats om att de faktiskt fungerar. Det är ju fint om det kan vara till hjälp för olyckliga kärlekstörstare, men jag storknar av att läsa ordlistan som finns komplett med översättningar och förklaringar i slutet av Pick Up och som jag delvis citerar i inledningen

    Det vara bara en tanke jag hade!

    fint av mig att kommentera mitt eget inlägg ;) kanske ska jag ge mig själv lite mothugg och föra en invecklad diskussion på ämnet.

    _Ellen

    SvaraRadera