N Ö R D. Som ni kanske vet har jag nördat in på vampyrtrenden som slagit klorna (huggtänderna?) i vårt avlånga land. Idag släpper Månpocket de tre första översatta böckerna i serien om Sookie Stackhouse - huvudpersonen i serien True Blood som precis sänts på SVT. Frågan är, och det är knappt jag vill erkänna det, kommer jag att orka läsa böckerna efter att ha sett serien? Det är ju nästan en dödssynd att välja tv/film före originalbok, MEN, orka läsa det jag redan vet. Jag kanske latar mig lite och väntar tills utgivningen är ikapp
tv-serien...

Nyfiken på böckerna - läs mer här.
Vill du se tv-serien där bl a Alexander Skarsgård är mer, titta här.
Tv-seriens snygga intro hittar du här.

__Frida

Dela

_____________________________________________________________________________________

4 kommentarer:

  1. jag har sett första säsongen True Blood men ändå gillat bokserien (på engelska), den är lite annorlunda och man blir rätt hooked på den :)

    SvaraRadera
  2. Bra poäng - tv/film är ju sällan som böckerna. Adaption kräver för det mesta vissa ändringar, tex är Anna Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam" helt outstanding i romanform men en stor besvikelse på film. Jag kanske skulle orka mig på böckerna, på engelska då, i alla fall. I brist på sommarläsningsprojekt (se tidigare inlägg) :)

    __f

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ellen har, som vanligt, satt fingret på någonting viktigt. Anledningen till att jag tyckte filmen Tillsammans... var en besvikelse var självklart att jag bedömde den utifrån romanen. Men det är viktigt att se de två verken som separata saker och inte två sidor av samma mynt. Litteratur är trots allt ett medie med helt andra förutsättningar än film/tv och därmed omöjliggörs vissa saker medan andra måste till.
    Känns som att det här blev lite av ett sidospår - men nog så intressant!

    __f

    SvaraRadera