F E N O M E N ( A L T ? ). Jag minns när jag på bokmässan förra året tog upp Austens älskade klassiker Pride and Prejudice för att upptäcka att Elisabeth Bennets ansikte till hälften ruttnat. Det var Pride and Prejudice and Zombies jag hade i min hand, och jag fnissade lätt åt spektaklet som jag i för sig tyckte var rätt kul men som jag inte lade särskilt mycket tro till.

Efter detta har jag skymtat boken i nästan varje bokhandel - likaså dess uppföljare Sense and Sensibility and Seamonsters - och i händerna på en hel del tunnelbaneresenärer. I dag läser jag att fenomenet blivit en New York Times Best Seller och har resulterat i filmen som ni kan se trailern av här ovan. Om jag förstått det rätt ska systrarna Bennet tränas till krigare för att besegra zombiernas frammarsch.

På senare dagar har jag insett att zombierörelsen är rätt stor. Jag har småflinat något åt så kallade "zombie walks" som består i att ett gäng personer med fabläss för det ruttna, söndertrasade och blodiga - klär sig enligt detta tema och tillsammans tar en promenad, något haltande och något stånkande. Zombiefilmer finns i överflöd och även dess följeslagare - så kanske har jag missat en bit viktig kultur? annars skulle man kanske hört fler protester när ett stycke älskad litteraturhistoria får en spinn utan like.

_Ellen
DelaPusha
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar