B O K S Ö N D A G. I söndags styrde jag och Ellen stegen mot Södra Teatern och Boksöndag - ett initiativ av förlagsgruppen De oberoende. Mellan kl 13 och 18 stod sammanlagt 16 författare från de 8 oberoende förlagen på scenen och pratade om allt från munkar i Indien som inte bar underkläder (Bob Hansson) till Sveriges adel (Björn af Kleen) till Nelly Sachs poesi (Aris Fioretos). I det bakre rummet såldes böcker till förmånliga priser och i baren fanns allt från lussekatter till öl och vin. Mörkret sänkte sig utanför fönstret och samtidigt som snöflingorna singlade ned avslutade John Ajivde Lindqvist programmet med en för dagen specialskriven julsaga. Det låter ganska idylliskt om jag får säga det själv, och dagen var en perfekt blandning av författare och ämnen, lagom långt och på en avslappnad och trevlig nivå. De oberoende avslutade med att lova fler boksöndagar framöver, vilket är ett löfte jag hoppas att de håller. Glömde jag säga att det var gratis dessutom?

(Ursäkta den dåliga bildkvalitén, både jag och Ellen glömde kameran hemma så mobilen fick duga. Överst fr höger; Bob Hansson, John Ajvide Lindqvist och Björn af Kleen)


__Frida
Dela
_____________________________________________________________________________________

1 kommentar:

  1. Ah, vad harligt! Dar hade jag ocksa velat vara, later sa ortoligt mysigt och trevligt!

    SvaraRadera