I L U S T R A D O . Jag började läsa Ilustrado med tanken att jag skulle kunna “panikläsa” den under loppet av ett dygn, parallellt med jobbet. Anledningen var att Miguel Syjuco skulle landa i Sverige dagen efter för att vara med på Internationell författarscen, och jag hade turen att bli medbjuden på en middag som den skönlitterära redaktionen (mitt dåvarande jobb) skulle ha för honom. Att gå på en middag med en författare utan att ha läst dennes bok kändes som en dålig idé, så sagt och gjort, jag började läsa. Och hann med kanske 10 sidor innan jag insåg att det här är en bok som definitivt inte går att panikläsa. Dessutom kräver den ett visst mått av vakenhet, så den där trötta halvtimmen i sängen innan man somnar är inte heller att rekommendera.

Ilustrado
är en komplicerad bok, som i mångt och mycket speglar informationsflödet i dagens samhälle. Grundberättelsen om Miguel Syjuco (ja, författaren har döpt huvudpersonen efter sig själv) och hans sökande efter mentorn och författaren Crispin Salvadors mördare blandas med utdrag ur bloggar, kommentarsfält, Salvadors egen litteratur och tidningsartiklar. Tillsammans ger de en bred, men något fragmentarisk bild av ett händelseförlopp där det ibland kan vara svårt att skilja på fakta och fiktion. Jag tänker inte gå in närmare på alla liknelser till nu levande och döda författarens verk, det har övriga recensenter och litteraturkritiker gjort i överflöd. Världens kritiker verkar vara mer eller mindre eniga om att Ilustrado är en häpnadsväckande debut, vilket det också är, men jag kan tycka att verklighetens Miguel Syjuco kunde sparat lite på den fiktionella faktan och broderat ut ramberättelsen något mer.

Med det sagt är Ilustrado en läsupplevelse som, om man tar sig tid och har tålamod, är både spännande och fascinerande. Och middagen då? Ja, det gick bra utan att jag hade läst boken, och personligen tror jag författaren i fråga tyckte det var ganska skönt att slippa prata om det egna skapandet och istället diskutera allt från bioaktuella Eat, Pray, Love och tatueringar till hållbarheten för fryst äppelmos.

__Frida

Dela
_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar