E N K E L , V A C K E R , Ö M .
På Karlavägen 100 ligger skatter gömda. På nästan 100 hyllkilometer samsas här 7 miljoner timmar inspelat ljud och rörliga bilder i
Sveriges nationalarkiv för audiovisuella medier. Igår hade jag den stora äran att tillsammans med en alldeles för stor publik för salens storlek, se och lyssna till en inspelning som inte visats på 45 år. Det var en konsert där Monica Zetterlund och Bill Evans trio framför Waltz for Debby (känner man inte till Monica Zetterlund så vill jag tillägga att det är skivan av skivorna). Tårarna rann längs våra kinder och det kändes otroligt lyckosamt att få vara där och ta del av något så unikt.

Inspelningen var del av ett föredrag som hölls av Klas Gustafson – författaren till boken Enkel, vacker, öm: boken om Monica Zetterlund. En biografi över Monica som gavs ut på Leopard förlag 2009 och som snabbt sålde slut. Gustafson delade med sig av flera anekdoter om både Bill Evans och självaste Vilhelm Moberg. På hans föredrag att bedöma kan jag inte tänka mig annat än att boken är fantastisk och på förlagets hemsida tycker jag mig kunna ana att en ny upplaga går i tryck för 2010.

Klas Gustafsons föredrag Monkan, Bill och Ville – är det första i raden av tre om Monica Zetterlund. Den 20 april kl.19 berättar Karsten Wedel om Filmen som inte blev av och den 4 maj kl. 19 hålls föredraget Från refrängsångerska till jazzsångerska av Viveka Hellström. Alla med fri entré!

_Ellen
_____________________________________________________________________________________
Dela Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar