Skyddsomslag
Skyddsomslag eller bokomslag benämns det separata omslag, i regel av
papper, som omger pärmen och skyddar en publikation, främst böcker, från skador. Skyddsomslaget, bestående av två flikar, är i regel illustrerat och innehåller ofta text (fliktext) om författaren till publikationen.
Eftersom skyddsomslaget i regel är av stort
estetiskt och, för många boksamlare, även ekonomiskt värde, finns det speciella genomskinliga skydd som även skyddar själva skyddsomslaget.
Källa: Wikipedia


P R O T E C T A N D S E R V E. För några dagar sedan la jag upp ett klipp på skyddsomslag till Jules Vernes böcker, skapade av en illustratörstudent i USA. Sen började jag fundera, hur är det med skyddsomslagen, egentligen? De är till för att skydda boken, men som det ser ut i dagsläget är ju 99% av all design på skyddsomslagen och inte på pärmarna, som för övrigt väldigt sällan är fina klotband eller av läder som förr. Om jag har böcker med skyddsomslag på, som ska med på semester eller bara släpas på tunnelbanan mellan hemma och jobbet lämnar jag alltid helt sonika omslaget hemma. Motivationen: jag vill inte att det ska gå sönder. Betänker man ursprungsfunktionen är det uppochnedvända världen att bete sig som jag gör, men jag har en smygande misstanke om att jag inte är den enda som gör så här. Hur behandlar ni era böcker och omslag? Och vad tycker ni egentligen om skyddsomslagen/bokpärmarna av idag?

__Frida
Dela

_____________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar