C ´ E S T R I D I C U L E ! Har, för att roa mig själv, börjat plugga franska vid sidan av jobbet. I kurslitteraturen ingår bland annat en fransk-svensk tematisk ordlista. Titeln finns inte på AdLibris eller Bokus men fanns i en av två bokhandlar på campus (vilket faktiskt inte är en självklarhet). När jag var där förra veckan var titeln slut och när Ellen kikade in där idag för att inhandla två böcker fanns det så klart bara en kvar. Tilläggas bör att den kostade 198 kr. Jag suckade för mig själv och tänkte att jag får klicka hem mitt exemplar från Amazon och fasade lite för kostnaden. Efter att ha registrerat mig, klickat i allt som skulle iklickas och kryssat i allt som skulle ikryssas upptäcker jag till min stora förvåning att totalsumman landar på 160 kr. Det är alltså billigare att beställa hem en svensk titel från England (inkl. frakt, växelkurser och den faktiska boken) än att åka till universitetet och köpa den i bokhandeln. Och här är bokhandlarnas problem i ett nötskal.
Deras böcker är dyrare än internetbokhandlarnas och de kan inte sitta på stora lager, vilket gör att fler än jag ofta saknar de böcker de letar efter. Inte undra på att det går sämre och sämre för bokhandlarna... Kom igen, det är faktiskt en smula absurt att det är billigare att skeppa hem en ynka bok från UK än att köpa den på hemmaplan. Det här är ett stort problem för boklådorna, och ett som måste klaras ut snarast om de inte ska tappa alla sina kunder och bli show rooms där läsarna kan bläddra i förlagens senaste utgivning för att sedan gå hem och beställa via internet. Och det är redan på väg ditåt, butiksinteriörerna blir luftigare och luftigare samtidigt som bästsäljarna exponeras på bred front (jämför på bilden ovan: antikvariatet Shakespeare & Co till höger, vanlig bokhandelskedja till vänster). Något måste göras...
Hur vill ni att bokhandeln ska se ut i framtiden: mer PrintOnDemand-tjänster, fler eller färre titlar, luftigt och modernt eller böcker i varje vrå? Vad krävs egentligen för att vi ska överge internetboklådornas förmånligare priser och återvända till de fysiska bokhandlarna?
__Frida
Dela
_____________________________________________________________________________________
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Service och kunskap är ju en motivationskraft att besöka den fysiska butiken. Människor är faktiskt sociala djur och de flesta gillar att bemötas av mänsklighet och kanske ett litet tips om vad nästa läsning kan bli. Det är därför det är trevligare att gå på antikvariat än på akademibokhandeln.
SvaraRaderaKan jag tolka det som att du inte tycker att personalen på kedjorna är tillräckligt inlästa/kunniga eller inte har tillräckligt med tid/lust för att vilja/kunna hjälpa? Jag håller absolut med, vet man inte riktigt vad man är ute efter är det fysiska bokshoppandet mycket mer fördelaktigt än det digitala. Men frågan är om det räcker med "bara" kompetent och kunnig personal för att vinna tillbaka kunderna?
SvaraRadera__f
Jag håller nite riktigt med om att den fysiska bokhandeln är så värst mycket bättre än den på nätet när man inte vet vad man vill ha. Det finns gott om tjänster/bloggar på nätet där man kan info, tips och hjälp. Men iofs, om man inte har en aning, inga referensopunkter alls, ja då är det väl enklare i en bokahndel IRL.
SvaraRaderaJag tror att framtidens boklåda är en samlignspunkt, ett vattenhåll för bok- och kultur älskare. Ett ställe man kan gå till för att få inspriation, handla böcker, fika, lyssna på konseter och författarupläsningar samt diskutera böcker.
Hej Frida! För nästa gång. Vi försöker alltid ha rätt pris på våra böcker dvs. under det lägsta nypris. Men det är inte alltid vi vet om att det går att köpa billigare någonstans, vi kollar upp priser på adlibris och lycknis för de brukar v...ara billigast, även där kan de sänka pris utan att vi vet om det.
SvaraRaderaOm en kund har hittat ett icke begagnat ex av en bok till ett lägre pris och kan bevisa det så får kunden gärna säga till i kassan om det innan hon/han köper boken då sänker vi priset i vårt system. Böcker säljs här för ungefär 65-85% av vad de kostar som ny på nätet (adlibris/lycknis).
Nu vet du det :)
Sophie
vik. butikschef
Campusbutiken
För att förtydliga; jag syftade på den campusbokhandel som är del av en av Sveriges största bokhandelskedjor och inte den eminenta andrahandsbokhandel som Sophie Atkins är chef för. Jag ber om ursäkt för min otydlighet :)
SvaraRadera__f