B O K S P A N I N G A R . Samtliga på morgonkvisten, grön linje. Helst av allt skulle jag vilja veta vad människor läser, men det är alltid så svårt att se. Ibland har jag tur och lyckas få en glimt av titeln eller känner igen ett omslag, men det är mer undantag än regel. Hoppas ni ändå tycker att bilderna har något syfte, bristen på information till trots. Personligen tycker jag att det är intressant bara att se vilka typer av människor som läser (det finns en del fördomar om att det bara är vissa ålders- eller klassgrupper som läser, men efter min bedömning av Stockholms kommunaltrafik läser de allra flesta. Nåja, teensen är ganska underrepresenterade. Men bortsett från det.) Det allra roligaste är när en person med en tydlig stil drar fram en bok som inte alls stämmer överens med den (fördomsfulla) bild man har baserat enbart på deras utseende.

__Frida

Dela
______________________________________________________________________________________________________

2 kommentarer:

  1. Frågar ni personerna i fråga om det är okej att ni lägger upp bilderna på er blogg?

    Jag för min dell skulle iaf känna mig ganska obekväm om jag upptäckte att någon smygfotat mig på tunnelbanan för att sedan lägga upp på en blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    just den frågan har varit en källa till ständiga diskussioner, och har stötts och blötts både oss emellan och med våra nära och kära. Kontentan kan man väl säga är att det är en moralisk gråzon medan den juridiska biten är kristallklar. Man får fotografera människor i tunnelbanan eller på annan allmän plats utan att behöva fråga om lov.

    När vi startade upp bloggen frågade vi nogsamt alla och envar som var med på bild, men efter ett tag blev det så pass omständigt att vi faktiskt slutade med det. Det är boken, eller aktiviteten, i sig som är relevant och inte personen i fråga. Skulle det sen vara så att någon hör av sig och vill att vi tar bort deras bild gör vi självklart det.

    SvaraRadera